Monday 17 June 2013

14 Orang Yang Paling......

Setiap di antara kita tentunya mempunyai cita-cita dan impian yang ingin dicapai. Bagi menggapai cita-cita dan impian tersebut, ramai di antara kita yang berkerja atau berusaha dengan tekun dan bersungguh-sungguh tanpa mengira masa, siang atau malam, hujan atau panas, susah atau senang, berat atau ringan, halal atau haram. Perjuangan menuju ke garis kejayaan dalam menggapai impian terkadang menjadikan seseorang itu berjiwa keras dan berhati batu. Apa sahaja halangan yang berada di sepanjang jalan menuju garis kejayaan akan diredah dan diharungi, bak kata pepatah membujur lalu melintang patah. Segala fikiran, tenaga,dan usaha digembelangkan demi mencapai kejayaan yang diidamkan sehingga ada kalanya menjadikan matlamat menghalalkan cara. Semua cara dibolehkan, asalkan matlamat tercapai.

Masing-masing kalau boleh ingin menjadi seorang yang paling....dalam serba-serbi. Kalau seorang pelajar, mahu menjadi seorang yang paling pandai di kalangan rakan-rakannya. Seorang peniaga, mahu menjadi yang paling berjaya dan banyak mengaut keuntungan. Seorang pekerja ingin menjadi seorang paling cemerlang dan menjawat pangkat yang paling besar di tempatnya bekerja. Seorang ahli politik mahu menjadi individu yang paling berkuasa dan popular. Selain itu, ramai juga yang ingin menjadi orang paling terkenal, paling kaya, paling berkuasa, paling kuat, mempunyai rumah yang paling besar, mempunyai isteri paling cantik atau suami paling kacak, mempunyai anak paling ramai dan macam-macam paling...lagi

Persoalannya siapakah sebenarnya orang yang paling.....samada yang paling berpangkat, kuat, kaya, pintar, hebat dan sebagainya itu? Jawapan kepada pertanyaan tersebut sebenarnya bervariasi bergantung kepada sudut pandang orang yang menilainya dan jenis neraca yang dijadikan alat ukurnya. Berikut ini beberapa contoh pertanyaan dan jawapan kepada persoalan tersebut:

1.Siapakah orang yang paling sibuk?
Orang yang paling sibuk adalah orang yang tidak mengambil berat akan waktu solatnya seolah-olah ia mempunyai kerajaan seperti kerajaan Nabi Sulaiman a.s. Sebahagian orang sangat sibuk dan tidak sempat hendak solat. Perbandingannya di sini seolah-olah ianya seperti kerajaan nabi Sulaiman. Mengapa nabi Sulaiman?. Sebabnya kerana nabi Sulaiman bukan sahaja memerintah manusia tetapi juga jin, haiwan dan angin. Semuanya akur di bawah kekuasaannya. Jadi kita bekerja di tempat kerja, itu pun hanya di unit atau bahagian yang kita diberi tanggungjawab sahaja. Itu pun dah sibuk dan tidak sempat hendak solat tetapi nabi Sulaiman yang mempunyai kerajaan yang besar masih sempat beribadat kepada Allah. 

2.Siapakah orang yang paling cerdik?
Orang yang paling cerdik adalah orang yang selalu mengingati mati dan sentiasa menghitung dirinya serta membawa banyak amalan kebaikan untuk hari selepas mati. Mereka adalah penghuni syurga kelak kerana telah menggunakan akal sewaktu di dunia untuk menghindar daripada siksa neraka.

3. Siapakah orang yang paling bodoh?
Orang yang paling bodoh adalah orang yang tidak mahu melakukan ibadat tapi menyangka bahawa Tuhan tidak akan menyiksanya dengan kelalaiannya itu dan sering merasa tenang dengan kemaksiatannya. Mereka adalah orang yang beriya-iya berusaha sekuat tenaga untuk dunianya sedangkan akhiratnya diabaikan.

4. Siapakah orang yang paling kuat?
Orang yang paling kuat adalah orang yang dapat menahan kemarahannya ketika ia di dalam kemarahan.

5. Siapakah orang yang paling lemah?
Orang yang paling lemah adalah orang yang selalu mengikut hawa nafsunya dan selalu berangan-angan dengan Allah dengan angan-angan yang banyak.

6. Siapakah orang yang paling bahagia?




7.Siapakah orang yang paling manis senyumannya?

Orang yang mempunyai senyuman paling manis adalah orang yang apabila ditimpa musibah lalu dia mengucapkan "Inna lillahi wainna illaihi rajiuun." Lalu sambil berkata,"Ya Rabbi Aku redha dengan ketentuanMu ini", sambil mengukir senyuman. Jadi kalau ditimpa musibah kita jangan cepat bermuram durja, kita kena cepat-cepat sedar dan insaf bahawa setiap yang datang daripada Allah akan kembali kepadaNya. 

8.Siapakah orang paling yang kaya?
Orang yang paling kaya adalah orang yang bersyukur dengan apa yang ada dan tidak tamak haloba dengan kenikmatan dunia yang sementara ini.

9.Siapakah orang yang paling miskin? 
Orang yang paling miskin adalah orang tidak puas dengan nikmat yang ada sentiasa menumpuk-numpukkan harta. 

10. Siapakah orang yang paling cantik? 
Orang yang paling cantik adalah orang yang mempunyai akhlak yang baik. 

11.Siapakah orang yang mempunyai rumah yang paling luas? 
Orang yang mempunyai rumah yang paling luas adalah orang yang mati membawa amal amal kebaikan di mana kuburnya akan di perluaskan saujana mata memandang. 

12.Siapakah orang yang mempunyai rumah yang paling sempit?
Orang yang mempunyai rumah yang paling sempit adalah orang yang mati tidak membawa amal-amal kebaikan lalu kuburnya menghimpitnya. 

13. Siapakah orang yang paling rugi? 
Orang yang paling rugi adalah orang yang sudah sampai usia pertengahan namun masih berat untuk melakukan ibadat dan amal-amal kebaikan. 

14.Siapakah orang yang paling tertipu?
Orang yang paling tertipu adalah orang muda yang menyangka bahawa kematian itu berlaku hanya pada orang tua. Mereka hanya mahu melakukan ibadat bila umur dah tua tapi lupa bahawa kematian itu boleh datang pada bila-bila masa dan tidak mengira umur tua atau muda.

Itulah sedikit renungan dan panduan yang boleh dikongsikan bersama bagi meningkatkan amal dan keperibadian diri dalam melayari bahtera kehidupan yang sementara dan penuh dengan tipu daya ini. Marilah kita bermuhasabah dan menginsafi diri, Siapakah kita? Adakah kita termasuk dalam salah satu kategori orang yang paling....seperti di atas? Tepuk dada, tanya Iman..!

No comments:

Post a Comment