Friday 28 September 2012

Menjejakkan kaki di bumi Australia.....


Setelah beberapa minit pesawat berlepas naik dari landasan, ia akhirnya mencapai cruising altitude. Tidak lama selepas itu isyarat lampu pasang talipinggang keselamatan dipadamkan dan penggunaan tandas dibenarkan semula. Semua kerusi dalam pesawat penuh dengan penumpang yang hampir separuhnya bukan berwajah Asia. Buat pertama kali saya menaiki pesawat Boeing 747 yang penuh dengan penumpang. Pesawat ini mempunyai 3 barisan tempat duduk dengan susunatur kerusi-kerusinya secara 3-4-3. Dianggarkan lebih daripada 300 penumpang berada dalam pesawat ini. Semua ini menimbulkan rasa kagum dalam diri saya, bukan sahaja iannya boleh mengangkat dan mengapungkan badannya yang besar dan berat di udara tetapi juga boleh menampung beban keseluruhan penumpang serta bagasi yang terkandung di dalamnya. 

Bukan itu sahaja, pesawat ini  juga mampu terbang dalam jarak yang jauh dan jangkamasa yang lama serta pada tahap kelajuan yang tinggi. Bagi jarak 6367 km dari Kuala Lumpur ke Melbourne, pesawat ini mampu terbang tanpa henti dalam tempoh  8 jam dengan kelajuan purata 796 km/jam. SubhanAllah, dengan sedikit ilmu yang Allah anugerahkan, manusia dapat mencipta dan melakukan sesuatu yang hebat dan mustahil boleh dilakukan sebelum ini. Semua ini dengan kekuatan ilmu seperti mana yang telah dinyatakan dalam AlQuran Surah Ar Rahman, ayat 33-34 :

Mahfumnya:

     Wahai jemaah jin dan manusia, jika kamu sanggup menembusi
    ( melintasi) penjuru langit dan bumi, maka lintasilah, kamu tidak akan 
    dapat menembusnya kecuali dengan kekuatan. Maka nikmat 
   Tuhanmu manakah  yang kamu dustakan?


Setelah hampir 30 minit terbang, suatu pengumuman oleh staf yang bertugas berkenaan dengan hidangan minuman dan makanan dalam pesawat. Sejurus selepas itu hidangan beberapa jenis makanan dan minuman pun bermula. Minuman panas/mineral/kotak dan makanan yang telah siap berbungkus  disusun di atas troli. Troli ini ditolak oleh 2 pramugari/ra di sepanjang lorong antara barisan tempat duduk penumpang. Sebanyak 2 troli yang digunakan untuk tujuan tersebut dimana setiap satu dikendalikan oleh dua pramugari/ra. Kami sekeluarga dihidangkan dengan 2 nasi lemak, 1 nasi ayam masak merah dan 1 steak. Semua makanan tersebut dibungkus dalam bekas yang disaluti lapisan Aluminium. Manakala minuman pula 2 botol kecil air mineral dan 2 air kotak.

Setelah selesai makan,  semua bekas makanan dan minuman dikutip oleh para petugas untuk dilupuskan. Kira-kira 15 minit kemudian, lampu utama dipadamkan dan hanya beberapa lampu kecil sahaja dibiarkan menyala. Bila suasana menjadi semakin kelam, barulah saya, isteri dan anak-anak dapat melelapkan mata.  Boleh dikatakan setiap jam  saya terjaga bagi memastikan kami tidak terlepas solat subuh.  Lebih kurang pukul 5.15 pg, secara bergilir-gilir isteri, anak-anak dan saya ke tandas yang berdekatan dengan tempat duduk kami bagi menunaikan hajat dan mengambil wudhu. Usai mengambil wudhu’, kami solat subuh di satu ruang kecil berhampiran dengan pintu pesawat secara bergilir-gilir dengan kebenaran krew yang bertugas. Walaupun tidak mengetahui waktu sebenar subuh dan di mana kami berada pada masa itu, kami tetap mengerjakan solat dengan harapan Allah SWT menerima amalan kami.  Ayat 177 dari surah Al-Baqarah menjadi panduan dan pedoman kepada saya bila menghadapi situasi begini!

Mahfumnya:

"Bukanlah menghadapkan wajahmu ke arah timur dan barat itu adalah suatu kebajikan, akan tetapi sesungguhnya kebajikan itu ialah barang siapa yang beriman kepada Allah, hari akhir, malaikat-malaikat, kitab-kitab, nabi-nabi dan memberikan harta yang dicintainya kepada kerabatnya, anak-anak yatim, orang-orang miskin, Ibnu sabil (musafir) dan orang-orang yang meminta-minta, dan memerdekakan hamba sahaya (budak), mendirikan solat, dan menunaikan zakat, dan orang-orang yang menempati janjinya ketika ia berjanji, dan orang-orang yang sabar dalam kesempitan dan penderitaan dan dalam peperangan. Mereka itulah orang-orang yang benar (imannya), dan mereka itulah orang-orang yang bertakwa".(Al-Baqarah: 177)



Selepas solat subuh, saya  tidak  dapat lagi melelapkan mata sehinggalah pengumuman dari sistem pembesar suara pesawat yang menyatakan pesawat akan mendarat di Lapangan Terbang  Antarabangsa Melbourne dalam masa satu jam berikutnya. Serentak dengan itu, Australia Incoming passenger card diedarkan kepada penumpang dan penjelasan berkenaannya dinyatakan.  Australia Incoming passenger card  adalah satu kad kecil yang mempunyai 27 soalan yang mesti jawab oleh setiap penumpang yang memasuki Australia. Soalan-soalan tersebut adalah berkenaan dengan biodata, taraf kesihatan, barangan dan wang dibawa, sejarah pergerakkan 6-30 hari yang lepas dan  tujuan kedatangan. 


muka depan Australia Incoming passenger card 


Kad ini perlu diserahkan kepada Customs and Border Protection officer untuk tujuan pemeriksaan. Ianya adalah legal document dan kegagalan atau membuat pengistiharan palsu akan mengakibatkan seseorang itu boleh didenda  AUD 220 pada masa itu juga atau didakwa di Mahkamah Australia. Jika sabit kesalahan, boleh didenda  melebihi AUD 66 000 dan berisiko dipenjara 10 tahun dan satu  catatan rekod jenayah. Seseorang itu tidak akan dikenakan tindakan jika semua barangan diisytiharkan, walaupun ada di antaranya yang tidak dibenarkan dibawa masuk ke Australia. 


muka belakang Australia Incoming passenger card 



Australia terkenal dengan pemeriksaan yang ketat dan undang-undang yang tegas berhubung perkara ini. Undang-undang ini adalah bertujuan melindungi rakyat, haiwan dan tumbuhan di Australia  daripada perosak dan penyakit yang dibawa masuk  ke dalam negara tersebut. Pesawat yang kami naiki kemudiannya secara beransur-ansur mengurangkan kelajuan dan merendahkan altitud penerbangannya. Tidak lama selepas itu kami sampai dan selamat mendarat di Lapangan Terbang Antarabangsa Melbourne (LTAM).



Bersiap sedia untuk turun dari pesawat


26 September 2009 - Ini adalah hari pertama saya sekeluarga menjejakkan kaki di bumi Australia. Kami sampai di Lapangan Terbang Antarabangsa Melbourne lebih kurang pukul 8.30 pagi waktu Malaysia atau 10.30 pagi waktu Melbourne selepas melalui perjalanan selama 7 jam 50 minit dari KLIA. Alhamdulilah, itu kalimah yang mampu dilafazkan tatkala keluar dari pintu pesawat dan merasai serta menghirup udara Melbourne. Kami sekeluarga menuruti penumpang lain menuruni tangga yang diletakkan di pintu pesawat. Sebaik sahaja kami semua berpijak di atas lantai landasan, saya berkata “Kita telah sampai ke Australia!”. Kata-kata saya dijawab dengan anggukkan dan kuntuman senyum dari isteri dan anak-anak. Kami terus menapak mengikut penumpang lain ke bahagian imigresen. Ianya adalah perkara yang perlu dilakukan kerana lapangan terbang Melbourne masih lagi asing bagi kami. 


Semua penumpang perlu mengemukakan passport dan Incoming Passenger Card yang telah lengkap diisi kepada Customs and Border Protection officer (CBPO) sebelum boleh mengambil bagasi masing-masing. Di lapangan terbang ini proses immigration clearance dikendalikan oleh CBPO bagi pihak Jabatan Immigresen. Pegawai yang bertugas akan memeriksa  dokumen yang berkaitan dan kebenaran  memasuki Australia bagi setiap penumpang.  Bila semua syarat dipatuhi barulah seseorang itu dibenarkan masuk ke Australia. Jika terdapat masalah berkenaan dengan dokumen pengenalan atau kebenaran memasuki Australia barulah ianya dirujuk kepada staf immigresen di lapangan terbang untuk menyelesaikannya  


a
Mengambil bagasi yang diletakkan di atas Belt Conveyor
di Lapangan Terbang Antarabangsa Melbourne (LTAM)





Kami terpaksa beratur panjang , bagi membolehkan dokumen dan passport diperiksa sebelum dibenarkan masuk. Selepas itu kami mengambil bagasi yang sudah dipindahkan daripada pesawat ke dalam bangunan terminal dan diletakkan di atas belt conveyor yang berpusing perlahan. Dua troli digunakan untuk meletak semua beg/bagasi tersebut dan ditolak menuju pusat saringan keselamatan untuk diimbas dengan mesin X-ray. Sebelum sampai ke pusat saringan seorang petugas memeriksa  Incoming passenger card kami dan memaklumkan bahawa beg yang mengandungi barangan seperti yang diistiharkan dalam kad tersebut perlu dibawa ke tempat khas untuk pemeriksaan lanjut. Sementara beg-beg yang lain  perlu melalui imbasan mesin X-ray. Saya dan isteri membuat keputusan kami berpecah dua - saya dan anak-anak beratur beratur menunggu giliran beg-beg kami diperiksa dan diimbas. Manakala isteri saya mengambil satu beg yang mengandungi makanan ke satu lagi tempat pemeriksaan. 

Sejujurnya, memang kami membawa  pelbagai makanan kegemaran seperti keropok keping, pelbagai serbuk kari,kurma ,ikan bilis hitam dan kuih-muih. Semua makanan tersebut , kami bungkus dan label dengan lengkap serta dipastikan tidak mengandungi  bahan-bahan yang tidak dibenarkan. Ianya dimasukkan ke satu beg sahaja bagi memudahkan pemeriksaan dan kami telah istiharkan semua makanan berkaitan dalam Incoming passenger card. Alhamdulillah segalanya berjalan dengan lancar, semua makanan dan beg-beg kami diperiksa dan dilepaskan tanpa timbul sebarang masalah. Selain pemeriksaan secara fizikal dan imbasan mesin X-ray, petugas bersama anjing terlatih juga diguna bagi mengesan dan menghidu bahan-bahan larangan atau berbahaya yang mungkin terdapat dalam bagasi penumpang. Syukur kepada Allah SWT, beg-beg kami terselamat daripada terkena air liur anjing,  kerana  haiwan ini  hanya lalu berhampiran dan tidak menghidunya.



gg
Nur Hafizah yang kesejukan. Di belakangnya
Rudy bersama isteri dan anak-anak



Bergambar di kawasan mengambil penumpang di LTAM



Bergambar di sebelah Van yang akan membawa
kami ke Sarah Close, Clayton.




Setelah hampir satu jam beratur dan  melalui pemeriksaan, kami pun melangkah keluar ke ruang ketibaan . Di sana kami berjumpa dengan Rudy sekeluarga yang juga baru selesai melalui prosedur pemeriksaan yang sama. Di ruang ketibaan, terdapat ramai penumpang yang duduk berehat di atas kerusi  sementara meneruskan perjalanan ke destinasi masing-masing. Kami pula menunggu seseorang yang diupahkan oleh Universiti Monash untuk menjemput kami dari Lapangan Terbang Antarabangsa Melbourne (LTAM) ke rumah kenalan rakyat Malaysia yang tinggal di no.4, Sarah Close, Clayton South,Victoria iaitu kira-kira 53 km dari LTAM.


Membawa bagasi ke Van,  sebelum bertolak ke Clayton


Bersama Rudy sekeluarga di dalam kenderaan yang
membawa kami dari LTAM ke Clayton

Sememangnya pihak Universiti Monash ada menyediakan kemudahan pengangkutan dari lapangan terbang ke kediaman  pelajar satu kali sepanjang pengajian mereka di sini.  Bila kami tiba di ruang ketibaan, kami tidak melihat sesiapa memegang tanda nama isteri saya dan Dr. Asrenee, jadi kami pun duduk menunggu di kerusi-kerusi yang disediakan. Tidak lama selepas itu, isteri saya mendapat panggilan telefon dari seseorang yang sepatutnya menjemput kami. Rupanya beliau menunggu di ruang ketibaan yang tidak jauh dari tempat kami duduk. Beliau adalah - seorang 'Mat Saleh' dalam peringkat umur 50 an memegang sehelai kertas tertulis Dr Zakaria and Dr Ab. Razak. Kami pun memperkenalkan diri kepada beliau dan terus di bawa ke lokasi van dipakir. Kami semua menaiki van tersebut yang agak besar dan boleh menampung 12 orang. Manakala semua beg kami dan Rudy sekeluarga dimasukkan ke dalam Carrier khas bertutup yang ditunda di belakangnya. Perjalanan ke rumah kenalan kami di Sarah close mengambil masa kira-kira 55 minit. 


Rumah pertama - tempat di mana kami
menumpang dan berlindung di Australia.


Setibanya di Sarah Close, kami disambut oleh Azhar Mohamed Burhan dan isterinya Normazla Mahir bersama 3 orang anak mereka iaitu Afiq,Nurin dan Sasha. Selepas mengucapkan terimakasih kepada Mat Saleh yang menghantar, kami  pun memasukkan beg-beg ke dalam rumah.  Selepas bertanya khabar dan beramah mesra, kami dijamu dengan nasi lemak masakan Normazla  khas untuk kedatangan kami. Tidak sangka rupanya ada nasi lemak di sini. Terima kasih tuan rumah! Selepas makan, Rudy sekeluarga ke rumah seorang lagi kenalan di Springvale kira-kira 4 km dari Sarah Close. Manakala kami menumpang di rumah Azhar dan Normazla di Sarah  Close buat sementara waktu sebelum dapat menyewa rumah lain. Maka bermulalah musafir kami di bumi Australia.....




No comments:

Post a Comment