Thursday 8 August 2013

Aidilfitri Menjelma:Takbir bergema, Fitrah Terbina...

Ramadhan sudah pun melabuhkan tirainya bagi membolehkan Syawal menjelma tiba. Sudah berlalu satu bulan yang sangat istimewa dan penuh barakah. Mungkin ada yang menangis dan merinduinya. Adakah kita akan bertemu lagi dengan Ramadhan di tahun akan datang? Ramadhan telah meninggalkan kita!. Berapa banyakkah kita telah dapat merebut tinggalan Ramadhan yang penuh dengan ganjaran dan keuntungan. Perubahan macam manakah yang kita perolehi? Bertambah baikkah solat kita? Bertambah banyakkah infak dan sedekah kita? Bertambah seronokkah kita dengan membaca al quran? Mampukah kita bertahajud di waktu malam? Bertambah hampirkah kita dengan Allah SWT. Semua itu menjadi ukuran sejauh mana Ramadhan berkesan kepada fitrah kita.

Ukuran berkesan atau tidak ibadah puasa Ramadhan selama sebulan, kita boleh lihat pada hari Raya. Kalau pada bulan Ramadhan kita boleh jaga solat berjemaah, apa jadi kepada solat kita ketika hari raya? Berjemaah atau tidak? atau kita solat di akhir waktu kerana disibukkan oleh sambutan dan kemeriahan raya. Kalau pada bulan Ramadhan kita boleh jaga makan-minum, apakah bila Raya menjelma kita lupa segala, makan minum ikut selera dan citarasa. Semua makanan yang ada di depan mata, semuanya mahu dicuba dan dirasa. Inilah masanya untuk merasa nikmat dunia. Kalau pada bulan Ramadhan kita boleh jaga niat, tutur kata dan perbuatan, apakah selepas Ramadhan berakhir kita bebas melakukan apa sahaja?. Semoga selepas sebulan kita menjalani ibadah puasa Ramadhan, kita menjadi insan yang semakin baik, bertambah taqwa dan bukan sebaliknya.

Ramadhan datang hanya sekali setahun. Sekiranya Ramadhan pergi meninggalkan kita dalam keadaan kosong, gersang tanpa mendapatkan sedikit pun ganjaran, keuntungan dan kebaikan daripadanya, maka alangkah ruginya. Rugi kerana kita ada kehidupan selepas kematian. Kehidupan akhirat yang mesti ditempuhi dengan keyakinan dan keimanan. Akhirat adalah kehidupan yang sebenar dan kekal abadi. Allah akan memberi kita ganjaran sebenar samada SYURGA atau NERAKA. Mudah-mudahan dengan ibadah puasa Ramadhan yang kita lalui tahun ini, menjadikan kita orang yang bertaqwa dan layak mendapat ganjaran SYURGA di akhirat kelak. In Sha Allah! Selamat datang Aidilfitri dan selamat tinggal Ramadhan Al Mubarak semoga bertemu lagi di tahun hadapan...Ameen Ya Allah!.


Selamat tinggal Ramadhan semoga bertemu lagi di tahun hadapan...Ameen Ya Allah!

Pemergian Ramadhan diganti dengan Syawal yang datang bersama dengan Aidilfitri iaitu hari kesyukuran dan kegembiraan khususnya untuk umat Islam. Aidilfitri atau dalam bahasa Arabnya Aidulfitri juga dipanggil Hari Raya Puasa. Perkataan Id' (hari raya) berasal daripada perkataan 'Aud' ertinya berulang-ulang iaitu peristiwa yang berulang pada setiap tahun. Ianya membawa rahmat dan kegembiraan kepada umat Islam. Manakala Fitri bermaksud Fitrah.

Pada Aidilfitri ini, umat Islam diharamkan berpuasa untuk menyambutnya dengan wajah gembira dan dengan laungan takbir mengagungkan Allah S.W.T. Bertakbir membesarkan Allah, bertasbih menyucikanNya, bertahmid memujiNya dan bertahlil mentauhidkanNya. Di Aidilfitri ini kita bersyukur kepada Allah SWT dengan bertakbir kerana sebagai hamba kita telah berjaya menunaikan ibadah puasa Ramadhan yang dipenuhi dan dilimpahi dengan keberkatan. Kita bersyukur kepada Allah SWT kerana masih diberi peluang berhimpun beramai-ramai dengan bertakbir membesarkan Allah SWT.

Sebanyak 9 kali laungan takbir diucapkan oleh khatib pada khutbah pertama dan 5 kali pada khutbah kedua. Sebanyak 7 kali takbir dilafazkan dalam rakaat pertama dan 5 kali pada rakaat kedua semasa kita solat sunat Aidilfitri dan sekian kali banyaknya semenjak pagi. Kalimah takbir ini benar-benar menjadikan kita hambaNya yang sangat kerdil, lemah dan tidak punya apa-apa. Kita tidak mempunyai sedikit pun kekuatan melainkan kekuatan yang dianugerahkan oleh Allah. Kita tidak mempunyai  kebesaran, ketinggian dan kemuliaan melainkan kebesaran, ketinggian dan kemuliaan Allah SWT. Semoga ucapan takbir kita pada Aidilfitri mampu menjadikan kita suci dari dosa dan kembali kepada fitrah.

Marilah kita raikan Aidilfitri ini dengan penuh kesyukuran dan kegembiraan. Lupakan sengketa dan dukacita. Eratkanlah hubungan silaraturrahim dengan kunjung-mengunjung dan maaf bermaafan di antara satu sama lain. Dalam kita merayakan Aidilfitri ini, jangan lupa puasa enam di bulan Syawal kerana sesiapa yang berpuasa Ramadhan dan dikuti puasa 6 hari dalam bulan Syawal seolah-olah ia berpuasa selama setahun. Sempena hari dan bulan yang mulia ini, kami sekeluarga ingin mengambil peluang mengucapkan kepada semua sanak-saudara, rakan-rakan, pengunjung dan pembaca blog ini :

Semoga dengan kedatangan Aidilfitri ini, menjadikan kita orang yang bersyukur dan berbahagia serta diredhai oleh Allah SWT. Ameen....


No comments:

Post a Comment