Wednesday 31 July 2013

Memburu dan Menggapai Lailatul Qadar...

Sekarang ini kita telah pun memasuki dan berada di dalam bahagian 10 hari terakhir Ramadhan. Pada kali ini saya ingin membicarakan berkenaan dengan kesilapan-kesilapan kita semasa Ramadhan dan tentunya hal yang berkaitan dengan Lailatul Qadar atau malam Al Qadar. Seperti kita maklum, bulan Ramadhan dibahagikan kepada tiga fasa yang istimewa. 10 hari pertama adalah fasa limpahan rahmat, 10 hari kedua fasa pengampunan dan 10 hari ketiga atau terakhir adalah fasa bebas dari api neraka. Memasuki 10 hari ketiga atau terakhir ini, bermakna kita telah melepasi dua pertiga bulan Ramadhan dan sewajarnya kita merenung sejenak dan menyemak semula perjalanan ibadah-ibadah kita. Apakah ibadah-ibadah yang kita lakukan itu menepati kehendak Allah SWT dan mengikuti sunnah NabiNya saw? Atau adakah ibadah yang dilaksanakan itu mengikut cara kita sendiri dan tidak sejajar dengan cara yang telah ditunjuk oleh Rasulullah saw?. Adalah menjadi kewajipan kita untuk bermuhasabah dan menilai kualiti dan kuantiti semua ibadah yang telah dilakukan samada yang sunat atau fardhu. Mungkin ada sebahagiannya yang tercicir, terlepas pandang atau ada lompang yang perlu ditampung bagi menghasilkan ibadah yang baik dan sempurna.

10 malam terakhir pada bulan Ramadhan dan Lailatul Qadar
Apakah dan sebanyak manakah kepentingan yang telah dan harus kita utamakan di dalam bulan Ramadhan yang mulia ini? Sebanyak manakah ibadah-ibadah nafil (sunat) yang telah kita lakukan seperti amalan-amalan fardhu?. Kita boleh perhatikan kebanyakan kita selepas sahaja makan sahur, lantas pergi tidur semula yang mana akibatnya solat subuh terlepas tanpa ditunaikan. Ramai yang menunaikannya tetapi tidaklah secara berjemaah. Ini seolah-olah menggambarkan bahawa kita hanya sekadar berterima kasih kepada Allah bagi makanan yang kita makan sewaktu bersahur tanpa melakukan fardhu yang paling penting atau tidak melakukannya secara berjemaah. Ianya dilakukan dengan secara tidak sempurna. Rasulullah saw bersabda : "Tidak ada sembahyang bagi mereka yang tinggal berhampiran dengan masjid melainkan di dalam masjid." Tanpa alasan-alasan yang kuat, ramai yang mendirikan solat Subuh tanpa berjemaah.

Begitu juga dengan bermacam-macam perkara pada masa berbuka, solat Maghrib berjemaah pun terlepas juga. Ramai pula yang datang ke masjid terlepas takbir pertama atau terlepas rakaat pertama. Sesetengahnya pula bersolat ketika waktu Maghrib hampir luput. Sebilangan orang pula disebabkan hendak bersolat Teraweh, melakukan solat Isyak sebelum masuk waktunya.

Beginilah sikap sebahagian kita yang cuai terhadap ibadah-ibadah kita di dalam bulan Ramadhan ini. Kadangkala kerana untuk melakukan satu fardhu, beberapa fardhu telah binasa (hilang). Betapa kerapnya terjadi di mana solat Zohor berlalu kerana kita tidur. Sementara Solat Asar terus lenyap kerana kita sibuk membeli-belah, menjual dan memasak makanan sebagai hidangan sewaktu berbuka nanti.

Jikalau inilah keadaan yang terjadi kepada amalan-amalan fardhu kita, bayangkanlah sendiri betapa kurangnya kita mementingkan amalan-amalan sunat. Bagaimana dengan bacaan Al quran dan zikir kita?. Begitu juga halnya dengan solat Isyrak (selepas matahari naik) dan Duha (sebelum tengahari) terlepas begitu sahaja kerana kita masih di dalam tidur. Bagaimana pula dengan solat sunat sebelum dan selepas solat fardhu, solat Terawih serta solat Tahajjud yang masanya sama dengan waktu sahur? Disebabkan kecuaian dan kemalasan kita, ianya juga turut terlepas tanpa dapat ditunaikan!.

Kita boleh mengemukakan seribu satu macam alasan yakni tiada masa untuk melakukan amalan-amalan sunat ini, tetapi kita dapat lihat bukan sedikit orang boleh mencari dan meluangkan masa untuk melakukan semua ibadah tersebut di dalam waktu yang sangat-sangat berharga ini. Selain itu, kita hendaklah melakukan terus sebanyak-banyaknya lima perkara di dalam bulan Ramadhan yang mulia ini iaitu mengucapkan atau membaca kalimah Taiyibbah, Istighfar, selawat atas Nabi Muhamad, memohonkan syurga dan meminta perlindungan daripada azab-sengsara neraka Jahanam. Marilah kita pujuk hati kita supaya terus tabah dan tidak lagi bermalas-malasan. Marilah kita berdoa dan memohon kepada Allah supaya diberi kekuatan untuk melakukan amal ibadah sebanyak-banyaknya di bulan yang mulia ini. Marilah kita memperbaiki niat dan amalan-amalan ibadah kita supaya ianya menepati kehendak Allah SWT dan mengikut sunnah nabiNya saw. Marilah kita mengisi Ramadhan yang masih berbaki beberapa hari lagi ini dengan amal ibadah yang ikhlas, baik dan terpuji.

Sekarang ini kita telah berada dalam detik akhir atau 10 hari terakhir bulan Ramadhan. Apa yang paling sering dihubungkan dengan hari 10 terakhir Ramadhan? Tentunya ganjaran pembebasan daripada azab neraka dan Lailatul Qadar kepada mereka yang berjaya mengisi malamnya dengan amal ibadah. Lailatul Qadar atau bahasa Arabnya لیلة القدر‎ adalah satu malam yang khusus terjadi di bulan Ramadhan. Ayat al-Qur'an diturunkan pada malam ini.  Malam ini disebut di dalam al-Qur'an surah 97 Al-Qadr :


1. Sesungguhnya Kami telah menurunkan (Al-Quran) ini pada malam Lailatul-Qadar,
2. Dan apa jalannya Engkau dapat mengetahui apa Dia kebesaran Lailatul-Qadar itu?
3. Lailatul-Qadar lebih baik daripada seribu bulan.
4.Pada malam itu, turun malaikat dan Jibril Dengan izin Tuhan mereka, kerana membawa segala perkara (yang ditakdirkan berlakunya pada tahun Yang berikut);

5.Sejahteralah malam (yang berkat) itu hingga terbit fajar!

Sejarah Malam al-Qadar adalah bermula apabila sahabat-sahabat Rasulullah s.a.w. mengkagumi ibadah seorang umat Bani Israil yang beribadah selama 1,000 bulan, dengan beribadah pada malam hari dan berjihad pada siangnya, lalu Allah ‘Azza wa Jalla menurunkan surah al-Qadr yang menyatakan malam al-Qadar lebih baik daripada 1,000 bulan. Ia adalah rahmat dan kurniaan Allah Ta’ala kepada Umat Nabi Muhammad s.a.w.

Lailatul Qadar, dari segi kerohanian, ianya lebih baik daripada seribu bulan. Walaupun saat berlangsungnya malam ini tidak diketahui dengan pasti, namun menurut beberapa hadis, malam ini jatuh pada 10 malam terakhir pada bulan Ramadhan. Malam itu adalah pada salah satu malam ganjil iaitu malam ke-21, 23, 25, 27 atau ke-29, ini adalah pandangan jumhur ulama'. Malah ada sebahagian kecil ulama yang menganggap ia berlaku pada malam genap seperti malam ke 22, 24, 26, 28 atau 30 Ramadhan. Ada juga sebahagian ulama berpendapat ia adalah tetap, iaitu pada malam ke 27.

Lailatul Qadar lebih baik daripada 1000 bulan

Malam khusus berlakunya Lailatul Qadar dengan pasti dirahsiakan oleh Allah SWT. Di antara hikmah malam ini dirahsiakan adalah agar umat Islam rajin beribadat di sepanjang malam khususnya di sepuluh malam yang terakhir. Bagi orang yang mencarinya atau pemburu Lailatul Qadar biasanya akan berusaha bersungguh-sungguh bagi mendapatkannya dan tidak akan mensia-sia malam ini. Mereka akan tekun dan menjaga diri agar berjaga pada malam-malam terakhir Ramadan sambil beribadah sepanjang malam.

Lailatul Qadar atau Malam al-Qadar ialah satu malam dalam bulan Ramadhan yang lebih baik daripada 1,000 bulan. Sesiapa yang beramal pada malam tersebut sama seperti beramal selama 1,000 bulan, iaitu bersamaan 83 tahun 4 bulan, jika mendapatnya selama 10 tahun bersamaan beribadat lebih 833 tahun, jika mendapatnya selama 20 tahun bersamaan lebih 1,666 tahun, jika mendapatnya selama 30 tahun mendapatnya bersamaan 2,500 tahun. 

Doa yang diajar oleh Rasulullah saw dan mesti dibaca bila berjumpa Lailatul Qadar. 

Marilah kita sama-sama memburu dan menggapai Lailatul Qadar bagi mendapatkan ganjaran yang dijanjikan oleh Allah SWT ini. Memburunya adalah mudah hanya memerlukan sedikit mujahadah. Ini adalah kerana orang yang pasti mendapat sebahagian Lailatul Qadar ialah orang yang solat Fardhu Maghrib dan Isyak secara berjamaah sepanjang bulan Ramadhan, dan dia tidur dengan azam yang kuat untuk solat Subuh berjemaah. Bagi memburu dan menggapai Lailatul Qadar, kita perlu bersedia dan menyiapkan persiapan yang sewajarnya. Kita seharusnya mempertingkatkan amal ibadah terutama pada sepanjang malam-malam akhir bulan Ramadhan ini.

Berbahagialah orang yang tidak pernah meninggalkan solat Maghrib, Isyak,Tarawih dan Subuh secara berjemaah. Ini adalah kerana orang yang solat Isyak dan Subuh berjemaah termasuk dari kalangan orang mendapat Lailatul Qadar. Rasullah s.a.w. mengatakan sesiapa yang tidak mendapatnya dia adalah tergolong daripada orang yang amat rugi. Sabda Rasulullah s.a.w. “Sesiapa yang solat Isyak berjemaah, maka seolah-olah dia telah berqiamulail separuh malam; Dan sesiapa yang solat Subuh berjemaah, maka seolah-olah dia telah bersolat sepanjang malam.”(Hadis Sahih Riwayat Imam Tarmizi, Ibnu Majah dan Nasai)

Sesungguhnya pengurniaan Lailatul Qadar atau Malam Al Qadar kepada orang Islam yang taat adalah satu anugerah yang besar. Bertuah benarlah orang yang mendapatkan rahmat yang sepenuhnya daripada malam tersebut dengan menghabiskannya di dalam ibadah kepada Allah. Ini adalah kerana dia akan mendapatkan ganjaran sebanyak lapan puluh tiga tahun dan empat bulan malahan lebih daripada itu. Ya Allah, kurniakanlah Lailatul Qadar kepada kami, terimalah semua amal ibadah kami, selamatkan kami daripada azab nerakaMU dan masukkan kami ke dalam syurgaMu!

No comments:

Post a Comment