Wednesday 24 July 2013

Ramadhan-Mengapa Berpuasa?


Alhamdulillah, Allah swt. telah mempertemukan kita kembali dengan Ramadhan tahun ini, bulan berkat, yang penuh rahmat dan ampunan. Setiap tahun apabila tibanya bulan Ramadhan kita semua diwajibkan berpuasa kecuali bagi beberapa golongan tertentu sahaja. Ramadhan adalah berasal daripada perkataan ‘ramadho’ yang membawa maksud panas yang terik.  Istilah Ramadhan digunakan untuk menunjukkan adanya sensasi panas ketika seseorang itu kehausan. Perkataan Ramadhan juga digunakan kerana pada bulan ini dikaitkan dengan dosa-dosa dihapuskan oleh perbuatan baik sebagaimana matahari membakar tanah. Di dalam Islam bulan Ramadhan merupakan bulan yang ke-9 di dalam kalendar hijrah.



Puasa telah difardhukan kepada seluruh umat Islam semenjak tahun ke-2 hijrah sehingga hari kiamat. Ini bererti selama hidupnya, Rasulullah saw. hanya berpuasa Ramadhan sebanyak 9 kali. Boleh jadi, puasa Ramadhan kita lebih banyak daripada puasa Rasulullah saw. Kalau tahun lepas kita sudahpun berpuasa dan tahun ini pula, kita juga wajib berpuasa dalam bulan Ramadhan. Mengapa kita perlu berpuasa? Pelbagai jawapan akan kita perolehi, bila pertanyaan ini kita ajukan kepada ramai orang. Ini  adalah sebahagian daripada jawapan  yang kita akan perolehi :

“Sebagai bentuk self-assesment (penilaian sendiri) apakah kita termasuk orang beriman atau tidak.”

“Puasa Ramadhan menanamkan harga diri kita bahawa kita, kaum Muslim, adalah umat yang paling konsisten menjaga kesinambungan ajaran-ajaran agama langit.”

“kita perlu berpuasa untuk mengingatkan akan nikmat terbesar dalam hidup kita, iaitu nikmat turunnya al-Quran, yang membawa prinsip-prinsip kebahagiaan hidup.”

“kita perlu berpuasa agar kita tidak menurut kemahuan perut dan kemaluan kita. Sesungguhnya, semua kerosakan di dunia sebahagian besar  kerana dua kemahuan itu.”

“Puasa memberikan kita waktu dan peluang  untuk membersihkan kotoran-kotoran ruhani kita. Siapakah manusia yang tidak pernah salah? Ramadhan adalah training massa yang mencuci kotoran-kotoran yang melekat di dinding hati kita."

"Puasa Ramadhan memberi kesempatan kepada kita untuk mendekatkan diri kepada Allah,  memohon rahmat dan ampunan dari-Nya. Ramadhan adalah ghayts al-qulub - rintik hujan yang membasahi keringnya hati.”

Banyak lagi jawapan-jawapan lain selain daripada di atas. Jawapan mengapa kita berpuasa, sebenarnya sudah dijelaskan di dalam Al quran iaitu ayat 183 surah Al Baqarah:


يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ كُتِبَ عَلَيْكُمُ الصِّيَامُ كَمَا كُتِبَ عَلَى الَّذِينَ مِن قَبْلِكُمْ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ

183. Wahai orang-orang Yang beriman! kamu Diwajibkan berpuasa sebagaimana Diwajibkan atas orang-orang Yang dahulu daripada kamu, supaya kamu bertaqwa.


Sebenarnya kita berpuasa adalah kerana ianya adalah perintah dari Allah swt supaya kita menjadi orang yang bertaqwa. Kita lihat dalam ayat ini- pertamanya يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ (Wahai orang-orang Yang beriman!), Ya atau Wahai biasanya digunakan untuk yang jauh.  Oleh kerana itu, kita dapat faham bahawa yang jauh di sini adalah puasa. Puasa adalah tinggi dan ianya ditujukan kepada hati-hati yang beriman. Kita bersyukur sebab menjadi orang Islam dan kita juga adalah orang yang beriman. Iman dan Islam adalah saling bantu membantu. Tidak lengkap Islam kalau tidak beriman dan tidak beriman seseorang itu jika tidak Islam.  Sekarang ini kita sedang melaksanakan tuntutan puasa. Harapan daripada ibadah puasa ini adalah   لَعَلَّكُمْ تَتَّقُون (supaya kamu bertaqwa). Dengan berpuasa, mudah-mudahan kita menjadi orang yang bertaqwa.

Apa itu taqwa?. Taqwa ini diambil daripada perkataan ‘waqa’ iaitu makna dalam bahasa Melayu adalah menyelamatkan. Waqa maknanya menjaga, Waqa maknanya melindungi. Jadi kalau kita kata, kita ini orang yang bertaqwa maknanya kita adalah orang yang sanggup menghormati dan menunaikan kewajipan-kewajipan yang dituntut oleh Allah swt. Dengan itu kita menjadi orang yang menyelamatkan, orang yang melindungi diri kita – iaitu kita sentiasa berhati-hati di dalam membuat hubungan dengan Allah swt dan hubungan dengan sesama manusia.

Perkataan taqwa meliputi kita merasa gerun kepada Allah swt. Takut itu membawa kita melakukan perkara-perkara makruf (kebaikan). Takut itu menyebabkan kita melindungi diri kita daripada melakukan perbuatan-perbuatan jahat atau mungkar. Taqwa juga maknanya kita taat beribadat kepada Allah. Kita taat bersolat, berpuasa, berzakat, menunaikan haji dan sebagainya. Orang bertaqwa juga bermaksud berlakunya atau dapat menyucikan hati. Hati-hati menjadi bersih. Pembersihan diri berlaku kepada orang-orang yang bertaqwa.

Walaupun sesuatu perkara itu halal tetapi tidak berlebih-lebihan dalam melakukannya juga termasuk dalam taqwa. Kita tahu bahawa kita sudah bersuami-isteri atau sudah bernikah, maka dalam bulan Ramadhan ini meskipun kita halal bergaul, bermesra dan mengadakan hubungan intim, tetapi kita diperintahkan supaya menjaganya. Maknanya walaupun perkara itu halal, janganlah berlebih-lebihan. Ini termasuklah memakan makanan yang halal sekali pun, janganlah berlebih-lebihan. Kalau kita berlebih-lebihan maka sudah menidakkan taqwa kita. Oleh kerana itu dalam kita hendak menjadi manusia bertaqwa dengan berpuasa, kita hendaklah berhati-hati membuat hubungan dengan Allah swt dan menjaga hubungan sesama manusia.


Janganlah berlebih-lebihan....
Berhati-hati dalam hubungan dengan Allah swt maknanya adalah dengan kita terus memperkukuhkan keimanan dan menguatkan keyakinan akidah kepada Allah. Manakala menjaga hubungan sesama manusia adalah dengan melakukan amalan kebaikan.  Jadi Ramadhan ini , mengajar kita bagaimana memperbaiki hubungan dengan Allah iaitu keimanan kita terhadap Allah swt. Tidak rugi orang yang beriman dan seterusnya orang yang melakukan amalan soleh seperti yang dijelaskan dalam surah Al ‘Ashr:
وَالْعَصْرِ ﴿١﴾ إِنَّ الْإِنسَانَ لَفِي خُسْرٍ ﴿٢﴾ إِلَّا الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَتَوَاصَوْا بِالْحَقِّ وَتَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ ﴿٣﴾
1. Demi Masa!  2. Sesungguhnya manusia itu Dalam kerugian - 3. kecuali orang-orang Yang beriman dan beramal soleh, dan mereka pula berpesan-pesan Dengan kebenaran serta berpesan-pesan Dengan sabar.

Dalam bulan Ramadhan ini, kita berpuasa – ertinya kita jujur dengan Allah swt . Kita memperbaiki hubungan dengan Allah swt dengan melakukan taubat nasuha. Nabi digambarkan bertaubat, ada riwayat  mengatakan 70 kali sehari dan sesetengah riwayat  yang lain sebanyak 100 kali sehari. Ini gambaran menunjukkan banyaknya nabi beristighfar. Nabi tidak pernah menghitung dosanya kerana baginda tiada dosa. Namun begitu nabi banyak bertaubat.

Bagaimana dengan kita? Yang banyak dengan dosa ini?. Kita tidak menghitung dosa kita dan pada masa yang sama kita tidak menghitung taubat kita!. Jadi dalam bulan Ramadhan ini kita perlu memperbaiki hubungan kita dengan Allah swt dan hubungan dengan sesama manusia. Dalam hubungan dengan sesama  manusia antara yang perlu dijaga adalah lidah. Lidah kita lembut tetapi tajam bak sembilu, sentiasa melukakan hati orang. Ini adalah perbuatan atau ciri-ciri memutuskan hubungan silaraturrahim.


Sebenarnya kalau kita hendak memperbaiki hubungan sesama manusia ini, kita jangan malu untuk memohon maaf dan juga tidak lokek untuk memberi maaf. Kita hidup dalam bermasyarakat dan perlu kita ingat bahawa selagi kita memutuskan hubungan silaraturrahim, selagi kita tidak mengembalikan persaudaraan ukhuah islamiyyah maka selama itulah amalan-amalan baik kita tidak akan diangkat ke Hadzrat Allah swt. Pahala amalan baik kita akan ditunda sehinggalah hubungan silaraturrahim yang terputus bertaut kembali.

Dalam bulan Ramadhan ini juga, kita perlu sedar bahawa sekarang kita berada dalam sambutan hari kelahiran Al quran. Ini adalah kerana Al quran diturunkan pada bulan Ramadhan seperti yang dinyatakan dalam surah Al Baqarah  :

شَهْرُ رَمَضَانَ الَّذِيَ أُنزِلَ فِيهِ الْقُرْآنُ هُدًى لِّلنَّاسِ وَبَيِّنَاتٍ مِّنَ الْهُدَى وَالْفُرْقَانِ فَمَن شَهِدَ مِنكُمُ الشَّهْرَ فَلْيَصُمْهُ وَمَن كَانَ مَرِيضاً أَوْ عَلَى سَفَرٍ فَعِدَّةٌ مِّنْ أَيَّامٍ أُخَرَ يُرِيدُ اللّهُ بِكُمُ الْيُسْرَ وَلاَ يُرِيدُ بِكُمُ الْعُسْرَ وَلِتُكْمِلُواْ الْعِدَّةَ وَلِتُكَبِّرُواْ اللّهَ عَلَى مَا هَدَاكُمْ وَلَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ   

185. Bulan Ramadan Yang padanya diturunkan Al-Quran, menjadi petunjuk bagi sekalian manusia, dan menjadi keterangan-keterangan Yang menjelaskan petunjuk dan (menjelaskan) perbezaan antara Yang benar Dengan Yang salah. oleh itu, sesiapa dari antara kamu Yang menyaksikan anak bulan Ramadan (atau mengetahuinya), maka hendaklah ia berpuasa bulan itu; dan sesiapa Yang sakit atau Dalam musafir maka (bolehlah ia berbuka, kemudian wajiblah ia berpuasa) sebanyak hari Yang ditinggalkan itu pada hari-hari Yang lain. (dengan ketetapan Yang demikian itu) Allah menghendaki kamu beroleh kemudahan, dan ia tidak menghendaki kamu menanggung kesukaran. dan juga supaya kamu cukupkan bilangan puasa (sebulan Ramadan), dan supaya kamu membesarkan Allah kerana mendapat petunjukNya, dan supaya kamu bersyukur. (Al Baqarah 2:185)

Ertinya kita berada dalam hari sambutan turunnya Al quran. Al quran ini diturunkan untuk memperbaiki dunia ini. Justeru itu, kita sangat-sangat digalakkan membaca, memperbaiki bacaan dan memahami makna ayat-ayat al quran. Sebaiknya, pada sebelum atau selepas setiap solat fardhu kita baca sekurang-kurangnya dua mukasurat al quran. Jadi dalam sehari kita dapat baca satu juz al quran dan In Sha Allah sepanjang bulan Ramadhan ini kita mampu baca keseluruhan al quran.

Begitu juga kita  perlu menyiapkan harta atau bajet untuk menambah amalan kebaikan kita kepada masyarakat. Misalnya bajet untuk kita menderma, bersedekah, menjemput dan memberi makan kepada orang yang berbuka puasa. Selain itu, kita juga perlu menjaga kesihatan fizikal, mental dan spiritual supaya dapat terus mengisi Ramadhan dengan sebaiknya. Marilah kita sama-sama merebut peluang di bulan Ramadhan Al Mubarak ini untuk meraih ganjaran dan pahala sebanyak yang mungkin. Marilah sama-sama berusaha untuk mendapat rahmat dan redha Allah swt. Semoga Ramadhan kali ini adalah merupakan di antara Ramadhan yang terbaik sepanjang hidup kita. Selamat menjalani ibadah puasa semoga berbahagia menjalaninya!.


No comments:

Post a Comment